tirsdag 13. mai 2014

OPPHOLDET I BALI H2012

Nå er det ikke lenge til det er to år siden jeg var på reisefot til mitt livsopplevelse. Jeg vil ikke si at jeg var en erfaren reiser og heller ikke at jeg var fri fra fordommer, for det var jeg ikke. Jeg var mer eller midre redd for hva som ventet, men likevell svært så reiselysten. Jeg ville oppleve og erfare noe som kom til å være med meg resten av livet. Likevell vil jeg si at jeg ikke ventet at oppholdet ville ha så sterk innflytelse på meg. Jeg fikk venner både fra Norge og Indonesia, og alle ble jeg oppriktig glad i. Jeg fikk venner for livet.

Før jeg dro ble jeg bare mer og mer nervøs for å dra. Jeg skulle bare dra fra alle kjente og kjære her hjemme, og det toppet seg med at jeg skulle dra alene. Men det valget hadde jeg tatt, og jeg måtte bare innse at slik var det. Nå var jeg tvunget til å bli kjent med andre, uten å ha noen med meg som "sikkerhet".

Allerede på flyet kom jeg i prat med andre, og ble dermed veldig fort komfertabel med at valget var riktig. Jeg fikk venner ganske fort, og de vennene var de jeg var sammen med resten av oppholdet. Jeg følte meg rett og slett heldig.

Jeg studerte kulturpsykologi i Bali. Et studie som gjorde at jeg fikk oppleve kulturen på nært hold. I tillegg oppsøkte vi endel kulturelle sermonier selv. Noe som jeg ikke angrer et sekund på. Vi fikk oppleve hvor mye kulturen betyr for dem og hvor mye de gir av seg selv til sin tro på gudene. Det var noe helt spesielt. Jeg er ikke særlig kristen, men jeg må si at det å se noen i så sterk tro fikk meg til å få lyst til å tro på noe selv. Tro på noe så sterkt at jeg gir alt. En drøm eller to.

Opplevelsene mine i Bali var alt fra sermonier, ri på elefanter, ta meg en øl eller to, få servert hjemmelaget middag av en balinesisk venninne til å sitte på fine restauranter å spise god mat. Den beste matopplevelsen var uten tvil hos min balinesiske venninne Rini, grillet fisk med ris og sursøtsaus. Opplevelsene jeg hadde var virkelig helt fantastiske fra start til slutt. Jeg var også så heldig at jeg fikk være med til slummen i Jakarta og Surabaya. For en kontrast sier jeg bare. Jeg tror virkelig vi alle kunne ha lært noe av dem. For det var så fantastisk å se hvor kreativ man kan være med det man har. De setter pris på det de har.

Da vi var i Jakarta møtte vi noen fantastiske mennesker. En gruppe mennesker som jobber hardt for at barna i slummen skal få gå på skole. Lære å lese og skrive. Noe som er en selvfølge i et land som Norge. Jeg og Madeleine var representanter fra skolen vår og reiste sammen med Jonas, som jobbet på Gateway College i Bali, og Susie, som jobber for Indoreiser. Vi fikk omvising av slumområdet og vi fikk se hvordan de levde. Ungdommene satt sammen og spilte spill og barna lekte seg. Vi ble enige med en organisasjon om å starte et prosjekt sammen, for å samle inn midler for å hjelpe dem med å få et bedre tilbud til barna.

I Surabaya var jeg og Madeleine der sammen med Susie, fra Indoreiser. Der vi kom i prat med en dame som fortalte om hvordan det var å bo i slumområdene. Politikerne hadde blant annet satt et krav om at fremsidene på "boligene" deres måtte gjøres om. De måtte pusse opp slik at andre ikke kunne se at det var et slumområdet de bodde i, og dette var arbeid de måtte gjøre selv. Det er rart hvordan politikere ønsker å skjule sine "feil". De "legger bort" problemene slik at turister og andre besøkende ikke skal se hvordan levekårene egentlig er for noen. Og hvorfor skal de legge "tabu" over noe som man vet er der og er et kjent "problem"?

Det er helt sykt at det er snart to år siden vi bodde i Bali. Vi bodde på et hotell som lå rett ved skolen, Sari Segara, i Jimbaran. Vi var derfor ofte og trente, svømte, spilte både fotball og volleyball. Det var lett å være aktiv og sosial, for det var alltid noe å gjøre. I helgene gikk turen som oftes til Kuta og uteplassene Allycats, Tubes og Skygarden. Hotellet var så som så, men det gjorde ikke noe når man hadde instillingen for at dette var standarden. Man måtte venne seg til store insekter og edderkopper, noe som ble stadig til underholdning for meg. Jeg bodde tross alt med to som ikke var så særlig glad i insekter eller edderkopper. Det kom stadig vekk noen hyl og et rop om hjelp. Ha-ha.

En anbefaling fra meg til deg er å gå på en av sermoniene der. Jeg ble stadig fasinert over hvordan de taklet situasjonene de kom opp i. Var det likbrenning, skulle de smile og være glad. Var det situasjoner som vi i Norge ville blitt forbannet eller lei oss, vil de i Bali se på deg som utilregnelig. Og i Norge skal det ganske mye til før noen blir sett på som utilregnelig. Så oppsøk det du normalt ikke ville oppsøkt. Balineserne vil ta dere med åpne armer, for de fleste synest det er spennende med venner fra utlandet.

Venninnen vår, Rini, ble vi (Stine og meg) kjent med etter vi hadde stelt neglene våre og hun ville be oss på middag. Vi fikk blant annet være med på et bryllup som "presanger" (har man hvite venner blir man sett på som rik), hjemmelaget middag, vi fikk smake frukter vi aldri ville ha smakt på selv og fikk fine presanger. På slutten av oppholdet tok vi hun med på en resturang og spanderte middag på henne. Vi pratet, lo og hadde en kjempe fin kveld. Har desverre ikke kontakt med henne nå, for jeg tror hun har mistet e-post adressen vår, men jeg kommer aldri til å glemme henne.

Når det begynte å nærme seg høstferie, var jeg lei meg over at ingen kom på besøk. Men heldigvis fikk jeg besøk av mine kjære tvillingbror. Noe som ble en het afære for han. Ha-ha, stakkaren kom fra kalde Norge til Indonesia som var på det varmeste. Vi reiste litt irundt å besøkte forskjellige steder. Vi ridde på elefanter, kjørte firhjuling i jungelen og hadde det moro sammen med de andre. Det var rett og slett helt konge å få besøk. Tusen takk, bror, for at du kom på besøk.

Oppsummeringen er at jeg anbefaler deg til å ta sjangsen. Studer i utlandet! Dra og opplev kulturen og folket i landet du ønsker å dra til. Bli kjent med dem som bor der. Se deg om i områdene, og kanskje helst i andre områder enn der turistene er. Oppholdet vil koste, men det koster en livserfaring å ikke reise.

Dette er selvfølgelig et kapittel i mitt liv som nå omtales som "badestudier". Og det er kanskje du enig i? For ja, vi bada og kosa oss masse. Men vi lærte så utrolig mye. Vi hadde gode forelesere og vi ble kjent med en helt annen kultur. Vi fikk rett og slett øynene opp fra noe annet enn oss selv. Samtidig så dro vi på fest i ny og ne, noe som vi også gjør her hjemme i Norge. Dette er noe hver enkelt kan bestemme selv. Det var som foreleseren min beskrev det i en artikkel, "badestudier" vs "klamydiastudier" på blindern.

Takk for meg.

torsdag 29. november 2012

avslutningsballet

Siden jeg ikke kan sende MMS bilde fra Indonesia, så er dette bilde dedikert til dere der hjemme (mamma og pappa). Slik så jeg altså ut under avslutningsballet for Gateway College, høsten 2012.

onsdag 28. november 2012

Slummen i jakarta

Tidlig på lørdagsmorgen dro Madeleine, Jonas (driftsleder på Gateway College, Bali) og Susie (fra indoreiser) til Jakarta for å ha møte med en organisasjon om et mulig samarbeid. Organisasjonen hjelper de fattige familiene med å bedre mulighetene for barna. De har muligheten til å gå på skole for å utvikle kunnskaper og ferdigheter som å lese, skrive og tegne.

Det som falt i smak hos denne organisasjonen var at den ikke jobber for å gi ut penger til familier, men de gir barn muligheten til å gå på skolen. De får en mulighet til å komme seg bort fra slummen (en langsiktig plan). De lærer at det er hardt å jobbe seg oppover, hardt å jobbe for å tjene nok penger til bosted, strøm, mat og klær. De må lære seg og prioritere riktig om de skal få suksess. Hadde vi gitt penger som gikk rett i lomma, så hadde nok ikke pengene gått til noe fornuftig. Vi samler ikke inn penger for å gi de et fjernsyn. Vi samler inn penger for å bedre mulighetene, bygge skoler eller bibliotek.

Da vi kom til slummen ble vi guidet gjennom området av to kjente som er med i organisasjonen. Det første jeg husker jeg la merke til var et lager med søppel. Det var en helt forferdelig lukt som slo i mot oss, og dette var det de jobbet med. De sorterer papp og plast for å samle inn penger. De bruker ikke store maskiner til sorteringen, men sin egen kropp og styrke.

Uansett hvor forferdelig områdene var, så kunne jeg ikke la vær å smile. Barna var så herlige. De smilte fra øre til øre og kom gjerne bort for å hilse på oss. Da vi kom til bygget vi skulle møte organsisasjonen, viste det seg at vi var i en barnehage (som vi kaller det i Norge). Da vi kom inn ble vi omringet av barn som holdt frem hånden og skulle hilse på oss.

Da undervisningen begynte satt alle barna på gulvet helt stille. Etterhvert så begynte de å synge og en og en gikk og dro oss opp til læreren. Da skulle vi lære sanger av de, men det endte med at vi bare gjorde bevegelsene og var godt fornøyd med det. Etter de hadde lært oss en sang, var det vår tur til å lære bort en sang til de. Da ble det "Hodet, skulder, kne og tå, kne og tå" i alle slags tempo. Etter syngingen var det ned på gulvet igjen og tegne. Og alle ble meget konsentrerte. Det var rart å se på forskjellene på fargingen. Noen var svært dyster i fargevalget, og noen var veldig munter. Som kulturpsykologistudent var det meget interessant å se hvordan de tegner. De tegner fisk og sjø. I Norge tegner vi rundball, fjell og fjord.

De var en kjempe morsom dag sammen med de søte barna, og når barna hadde dratt. Var det møte sammen med organisasjonen. Etter møte ble vi guidet i området, og vi fikk virkelig se de værste sidene. Da vi skulle tilbake til flyplassen stoppet vi innom et kjøpesenter. Å se den store kontrasten fra rik og fattig var overveldende.

Kelompok Belajar Anak
"Bersama"

Dodok

Maruli, Helene (meg), Dodok, Jonas, Susie og Madeleine

tirsdag 30. oktober 2012

ATV

Da min kjære bror var på besøk var vi også å kjørte ATV i jungelen sammen med Kiri og Jørgen. Det var kjempe morsomt.

Klassetur

Her om dagen var vi på klassetur til Ubud hvor vi beøkte en Balian, et tempel som hete Goa Gajah og et stort marked. Vi startet turen med Balianen hvor tre av studentene fikk prøve ut det å bli healet.
Her er Sindre med Balianen. Han blir sjekket helsen, som viste seg å være helt topp.

Welcome

Hellig vann! Vasker mann seg her så blir man evig ung.

Klassen

Goa Gajah

Markedet i Ubud.

søndag 14. oktober 2012

besøk fra norge

Da er det en liten stund siden sist blogging, men grunnen til det er at jeg har hatt en eksamen og en hjemmeeksamen. I tillegg har jeg hatt besøk av min kjære tvillingbror i en uke. Jeg har fått tilbake den første eksamenen og er kjempe fornøyd med resultatet.

Jeg og Hans har vært turister for fullt i denne uken. Vi har vært på Bali Zoo, Pirates Bay i Nusa Dua, Hard Rock Café, Shopping, Waterboom Park, Uluwatu tempel med apekattene og ATV kjøring i jungelen. Så det har vært en innholdsrik uke. Her legger jeg ut bildene fra Bali Zoo og Pirates Bay i første omgang.